Barnmorskan talar…

http://svtplay.se/v/2624249/uppdrag_granskning/del_14_av_16__spricka_hela_vagen 

I förra veckan såg jag detta reportage på svt-play. Ja, vi kan fortfarande hänga med i mycket som sker i Sverige och svensk media tack vare play-kanalerna vi som bor utomlands. Det är jag evigt tacksam för. Idol, Bonde söker fru och ja, UG. Jag är ett stort fan av Uppdrag Granskning och tycker att det är väldigt värdefullt för samhällsinvånare med en sådan inspektion av ffa statlig verksamhet som UG faktiskt ägnar sig åt. Som en tillsyningsman kan man säga. För kvalitetssäkring och granskning. Behövs inom alla verksamheter för att kunna utveckla den samma om du frågar mig. Och varför skulle inte vi barnmorskor då granskas?! Vårat så otroligt viktiga arbete som så många någon gång i livet stöter på. När de blir gravida, föder sina barn, försöker bli gravida, behöver/vill göra en abort, är i behov av familjeplanering, neonatalvård, hjälp med amning, när olika sexuella frågor behöver ett svar osv. Området för barnmorskor är stort. Förlossningsvården är en stor och omdiskuterad del. Också en del som jag brinner för,  där jag har min största erfarenhet av barnmorskeyrket. Jag är INTE opartisk i ämnet så jag förstår om mina åsikter i denna diskussion kanske inte väger så tungt. Men jag kan iaf utifrån min erfarenhet med de hundratal förlossningar jag har medverkat under meddela att det ABSOLUT inte är så att vi på svenska förlossningsavdelningar inte jobbar för att kvinnan ska spricka så lite som möjligt under en vaginal förlossning. Och vi övar. Tro mig, vi övar på PERINEALSKYDD, och ALLA barnmorskor på mitt jobb vill jag lova jobbar efter Ritgens metod (som de också tydligen är väldigt duktiga på i Finnland!) eller annan metod som är visad vara en bra metod med vetenskap eller beprövad erfarenhet för att skydda kvinnans mellangård under förlossningen SÅ ATT BRISTNINGEN BLIR SÅ LITEN SOM MÖJLIGT(!). Det är även en ganska stor del av förlossningsavsnittet i utbildningen när man studerar till att bli barnmorska i Sverige. Sen sker det bristningar ändå, trots att man har haft bra kommunikation med kvinnan, trots att man har utfört perinealskydd efter konstens alla regler, trots att utdrivningsskedet inte har forcerats… det händer… mycket avgörande av vad kvinnan har för vävnader är min erfarenhet… (jag själv är en kvinna med otroligt dåliga vävnader för läkning av sår och ja hur ska jag uttrycka mig ”porös vävnad” som har en tendens till att inte vara så tacksam. Får lätt sår. Fula ärr osv.) Ibland behöver det av medicinska skäl gå fortare att få ut barnet… det är också en ökad risk för större bristningar till exempel vid sugklockor och andra instrumentala förlossningar… Men tro mig, jag som barnmorska gör mitt absolut bästa och försöker på alla sätt förhindra att kvinnan, vars förlossning jag är med på, spricker. Det är aldrig något som jag behöver ha skrivet i ett förlossningsbrev för att jag ska tänka på det eller jobba för det. Det görs automatiskt. Det är även ett stort mål inom förlossningsvården. Kvinnans hälsa och välbefinnande.

Nyfödda Sebastian på mitt bröst. UNDERBAR känsla. Jag fick dock ett 13 cm långt opsår under den förlossningen tack vare ett akut kejsarsnitt vilket jag med facit i hand kanske inte ens hade överlevt utan. Kan nu titta på mitt om än fula ärr med glädje och tänka på att det har gett mig min älskade son.

Ja men va skönt det var att ventilera detta… som har brunnit i mig lite sen förra veckan!

Med det vill jag bara säga att jag har FULL förståelse för att alla extremt jobbiga förlossningsskador är fruktansvärda för de kvinnor som drabbas. Och jag beklagar att en del får lov att gå igenom sånt. Men jag vill bara meddela alla kvinnor som läser detta att jag som barnmorska och mina kollegor inom förlossningsvården gör vårat absolut bästa för att alla kvinnor ska spricka så lite som möjligt under en vaginal förlossning. Oroa er inte! Ni behöver INTE åka till Finnland eller någon annanstans för att få den expertisen 😉

 

 

Mama-bloggdebut och rånad i affären…

Hej mama-bloggläsare!!

 Nu är även jag  här och plinkar på mina tangenter 🙂

 Debutinlägget i denna blogg måste ju dagen till ära få handla om högtiden Lucia som firas idag, i Sverige, med pompa och ståt. Här i Frankfurt, i Tyskland där vi bor existerar inte detta jippo. Men svenskar som vi är i blodet så satte vi (lyxhustrun) självklart igång med ett lussebak(!) Lussebullar är något som jag INTE kan vara utan. Jag utan lussebullar i lussetid är lite som Zlatan utan sin fotboll eller som korv utan senap och ketchup. Iväg till våran närbutik, kära Rewe som ligger i huset bredvid oss. Härjade runt bland hyllorna för att hitta våra varor till bakningen. Barnet iförd tomteluva dagen till ära spred glädje bland alla tyskar som vi passerade. Hittade allt vi skulle ha men ja, jag kände det som ett rån, ett övergrepp på min kära plånbok när jag kom fram och såg priset på ”safran gemahlen” som jag var ute efter, enligt recept 1 gram…  Ja det låter ju inte så mkt… men förpackningarna bestod av 0,1 g. Dvs. snabb huvudräkning: jag behöver 10 förpackningar(!) till min degsats… till det HUTLÖST dyra priset av 3,19 EURO/förpackning… vansinnigt dyra bullar! Snål som jag är gick jag därifrån med 3 påsar saffran… som egentligen inte ens räcker till en halv sats med lussebullar.  Men 90 SEK var ungefär var min smärtgräns gick för saffran… Lyxhustru som jag är vill jag ju lägga pengarna på annat också 😉

Ostmann gör nog BRA med pengar på sitt saffran! Att saffran är växtlighetens guld råder det nu inga som helst tvivel om!

 

Hem och igång med bakningen… Den lille var skapligt ointresserad när det tog sån tid… han föredrog att umgås med sin älskade Fischer Price buss som han fick i en tidig julklapp av sina bästa kompisar här i Frankfurt, Nea och Sippi. (De hade inte kunnat vinna hans hjärta mer än vad de gjorde med den bussen vill jag lova!)

Bullmamman satte fart och fick till en fin fin deg… jäsning hit och jäsning dit och sedan gräddning… sen fick vi ÄNTLIGEN smaka på ”bolle”! Efter en tuff bedömning av den lille där han synade bullarna i sömmarna med alla hans sinnen kom det slutgiltiga betyget: Mycket väl godkänd!! 🙂 (Trots att vi av ren lathet hoppade över penslingen.) Yes!! 🙂

 

 

Hej och välkommen Lucia… här bjuds på lussefika!

Välkommen hem min älskade man! ❤