Mama-bloggdebut och rånad i affären…

Hej mama-bloggläsare!!

 Nu är även jag  här och plinkar på mina tangenter🙂

 Debutinlägget i denna blogg måste ju dagen till ära få handla om högtiden Lucia som firas idag, i Sverige, med pompa och ståt. Här i Frankfurt, i Tyskland där vi bor existerar inte detta jippo. Men svenskar som vi är i blodet så satte vi (lyxhustrun) självklart igång med ett lussebak(!) Lussebullar är något som jag INTE kan vara utan. Jag utan lussebullar i lussetid är lite som Zlatan utan sin fotboll eller som korv utan senap och ketchup. Iväg till våran närbutik, kära Rewe som ligger i huset bredvid oss. Härjade runt bland hyllorna för att hitta våra varor till bakningen. Barnet iförd tomteluva dagen till ära spred glädje bland alla tyskar som vi passerade. Hittade allt vi skulle ha men ja, jag kände det som ett rån, ett övergrepp på min kära plånbok när jag kom fram och såg priset på ”safran gemahlen” som jag var ute efter, enligt recept 1 gram…  Ja det låter ju inte så mkt… men förpackningarna bestod av 0,1 g. Dvs. snabb huvudräkning: jag behöver 10 förpackningar(!) till min degsats… till det HUTLÖST dyra priset av 3,19 EURO/förpackning… vansinnigt dyra bullar! Snål som jag är gick jag därifrån med 3 påsar saffran… som egentligen inte ens räcker till en halv sats med lussebullar.  Men 90 SEK var ungefär var min smärtgräns gick för saffran… Lyxhustru som jag är vill jag ju lägga pengarna på annat också😉

Ostmann gör nog BRA med pengar på sitt saffran! Att saffran är växtlighetens guld råder det nu inga som helst tvivel om!

 

Hem och igång med bakningen… Den lille var skapligt ointresserad när det tog sån tid… han föredrog att umgås med sin älskade Fischer Price buss som han fick i en tidig julklapp av sina bästa kompisar här i Frankfurt, Nea och Sippi. (De hade inte kunnat vinna hans hjärta mer än vad de gjorde med den bussen vill jag lova!)

Bullmamman satte fart och fick till en fin fin deg… jäsning hit och jäsning dit och sedan gräddning… sen fick vi ÄNTLIGEN smaka på ”bolle”! Efter en tuff bedömning av den lille där han synade bullarna i sömmarna med alla hans sinnen kom det slutgiltiga betyget: Mycket väl godkänd!!🙂 (Trots att vi av ren lathet hoppade över penslingen.) Yes!!🙂

 

 

Hej och välkommen Lucia… här bjuds på lussefika!

Välkommen hem min älskade man!❤

 

 

3 thoughts on “Mama-bloggdebut och rånad i affären…

  1. Men herregud! I stockholm är saffran billig i år och kostar allt från 7 kr på ÖB till ca 10 kr i vanlig mataffär per 0,5g.
    Du är välkommen att flytta hem, och baka äkta lussebullar med riktigt mycket saffran i .-)
    Kramar Sofia

Kommentera

