Födelsedagskalas och lyxhustrun i bagartagen…

Idag har jag skickat ut inbjudan till de berörda till lilla raringens 2-årskalas här i Frankfurt… Lokala kändisar har bjudits in och vi ser fram emot ett trevligt evenemang med kaffe, tårta, kakor, bullar och MYCKET lek och säkert även knuffar och bråk mellan de inbjudna barnen (förhoppningsvis inget gruff mellan de vuxna gästerna!) Sebastian är dock inne i en bra period just nu när det gäller viljan att låna ut sina saker… HOPPAS att det håller i sig!! ;-) Roligt att bjuda in, sånt tycker jag är kul!! Men HUR ska dessa bullar, kakor och tårtor till våra tilltänkta gäster komma hit till vårat hem… JO, lyxhustrun ska SJÄLVKLART baka(!) Nu blir det bagarstuga här hemma inför det stundande kalaset… och varför inte sätta igång redan idag(!)

Ringde till min mormor igår för att få receptet på en av hennes specialiteter när det gäller småkakor. Sort nr.1, som hette något med ”Gerdas piggekakor” om jag inte minns helt fel (vilket det är MYCKET möjligt att jag gör!)

Igång bar det med baket. Degen gjordes igår kväll. Svårigheter tillstötte med det samma då mormor alltid bakar med hjälp av vägning av sina ingredienser. Här i detta hem exsisterar inga sånna hjälpmedel utan endast det hederliga dl-måttet… Försökte mig på en omvandling genom en mycket dålig sida på internet och vips svängde jag ihop en deg som legat och vilat i kylen inför det stora baket idag. Genast kände jag att det skulle gå dåligt med bakandet av dessa piggekakor (eller vad dem nu heter)… Kavlandet gick ok men sen när jag skulle till och ta upp mina fina kakor som jag format ut så fint så gick det katastrofalt dåligt. Och då var lyxhustrun, med det absolut sämsta tålamodet som troligtvis existerar i denna stad redo att ge upp. Mannen min kom rusande in i köket när han hörde hur jag började frusta därinne. I vanlig ordning hade han förslag på hur vi kunde lösa kakbaket… Han har en fantastisk fantasi min man, och estetiken är inget område han prioriterar. Inte heller i detta fall! Han tyckte att vi kunde trycka ut några oregelbundna klumpar här och där på bakplåtspappret, sen in i ugnen och grädda. Huvudsaken att det blir kakor tänkte han (och att vi skulle slippa kasta degen och därmed pengar i sopkorgen. Han jobbar med ekonomi min man, behöver jag säga mer?!)

Efter ett gott skratt åt min välviljade man gjorde jag ett nytt försök…. och tro det eller ej, det blev en sats med kakor trots allt!🙂

Det gick trögt, och var ett rent helvete att få upp de där rackans djuren hela på bakplåten…

Men det blev ett gäng med kakor tillslut. Hurra!! Men inte ser dem mycket ut för världen inte… För att impa lite extra på våra tyska vänner så bjöd jag till med att göra TVÅ älgar… Svenskt eller hur?!😀

Startskottet för kalasbakningen är iaf över nu… känns bra att vara igång. I em kommer några tyska väninnor med barn hit på lite lek och fika… då blir det provsmakning av dessa piggekakor! Sen väntar frysen för resten av the cookies inför det trevliga 2-årskalaset. Och det lär bli fler debackel till bakstunder… We’ll see.

På tal om kalas och födelsedagar vill jag även idag passa på att önska min kära pappa GRATTIS på hans dag idag!!🙂

 

Kommentera

