Nyår, födelsedagsfirande och ratad gräddtraktor…

Nytt år har det blivit och i vårat hem innebär nyårsdagen även födelsedag för våran lilla son som tittade ut i denna värld, denna fantastiska dag, för två år sen. Livet har blivit ett annat, MINST SAGT(!) Och jag älskar mitt liv med denna lilla kille mer och mer för varje dag som går.

Detta nyår har spenderats på våran hemmaplan i Frankfurt. Ett lugnt och mysigt nyår hade vi beställt, med en massa lek, god mat och bubblande dryck. Jag hade önskemål om snittar och hummersoppa, allt i havets tema… detta köpte min köttälskande man(!) Det är kärlek det!! 🙂 Det blev laxsnittar och en fantastiskt lyckad och fräsch skagenröra. Hummersoppan, som var huvudrätten för oss denna afton, blev av men utan nån rackans hummer att stoppa i den. TACK FÖR DET TYSKLAND! 😦 Det enda jag lyckades hitta till denna efterlängtade hummersoppa var en ”Hummer paste”… spetsade till den med lite chili och vitlök och rörde sen i MYCKET grädde… resultatet blev en oerhört slät soppa, som var fruktansvärt dålig(!) Mannen min, (som alltid försöker att göra mig glad) åt med god aptit och tog även en andra portion. Hans kommentar: ”Jag tyckte att den var god, men jag tycker ju inte om hummersmak, så för mig passade den bra”. Ja, det säger ju väldigt mycket om hur resultatet blev 😉 Men gott nytt år blev det ändå… och med det underbara bubblet i glasen så var nyårskvällen långt ifrån en katastrof 😀

Den sämsta hummersoppan jag har smakat i hela mitt liv vägdes tack och lov upp av ett av de bästa champagneglasen som jag nånsin har druckit.

 

Sällskapet denna nyårsafton kan jag dock tycka var lite väl tyst och tråkigt emellanåt. Vi skulle ju bara vara våran lilla familj. UNDERBART SKÖNT med ett sånt lugnt nyår i år kände jag. När båda mina killar låg i fosterställning och sov strax efter kl.22 så blev det dock i lugnaste laget för den annars mycket sociala mamman. Men men, 23:45 vaknade han upp ur koman mannen min och champagnen fylldes upp i glasen och skååååål blev det och puss på den lilla 2-årskillen… sen fick vi även bevittna ett hejdlöst fyrverkeri av galna tyskar här runt omkring oss. Smällarna avlöste varandra och den tjocka röken la sig som ett lock över hela gatan utanför och det kändes lite som att vi befann oss i en krigszon. Spännande! Gatan utanför ser inte alls lika spännande ut idag. Städa efter sig är inget som våra tyska grannar sysslar med… 😉

 

Nyårsmorgonen rivstartade sen med skönsång och paketöppning… Sebastian älskar paket(!) Och hans paket-öppnings-period med jul och födelsedag i så nära anslutning gör ju lite att det blir aningen intensivt för honom för att sedan bli VÄLDIGT lugnt en VÄLDIGT lång period…

 Ett STOOORT paket från mormor och morfar blev favoriten…

 

Vilken lycka!! Ett alldeles eget kök med fina tillbehör…

Nu väntas massor av gourmetmiddagar här på Hansaallee… 😉

 

Denna jättefina säng fick han också av sin farmor och farfar. Den har han redan provsovit i och det gick alldeles strålande. Nu kommer han att sova hela nätterna framöver(!!) Stora killen har en juniorsäng 🙂

 

Dagen till ära bjöd den fantastiska mamman till med att baka en gräddtraktor till den lilla 2-åringen (som jag självklart trodde skulle bli en succé!) Över en timme spenderades i köket för att få till den perfekta tårtan. Jag är ju liksom ingen tårtbagare med talang… Men jag blev OERHÖRT STOLT över resultatet 🙂

Ser ut som om en 5-åring skulle ha kunnat gjort den 😀

 

Sebastian var fantastiskt glad och förväntansfull, INNAN han fick se tårtan…

 

Att blåsa ut ljusen var roligt tyckte han… men annars…

… visade han TYDLIGT sitt missnöje med denna otroligt ambitiösa 2-årstårta. Denna bild talar verkligen om att han bara tyckte att den var äckligt kladdig och ville ABSOLUT INTE smaka på den(!) Detta trots att vi försökte på alla sätt och vis att muta honom genom att förklara att det var kaka och godis och allt vad vi i våra desperata övertalningsförsök kunde komma på (sen när trodde vi att vi nångång skulle försöka tvinga i vårat barn något så onyttigt?!)… Men det gick ICKE… Där satt vi, pappan och mamman, och åt den lilles tårta som mamman hade slitit så hårt med att få ihop… Otacksamma unge(!) tänkte mamman och fick en liten tår i ögonvrån… 😉

Sen när vi hade gett upp fullständigt på att födelsedagsbarnet skulle smaka på sin tårta så gick pappan in och lekte med honom på rummet (men vi sparade en liten bit UTIFALL han skulle komma på andra tankar). Pappan och barnet lekte med det nya köket och pappan tog tillslut in tårtbiten som var kvar och så ”gjorde dem den där inne i köket” och…

… DÅÅÅ gapade han större än vad jag nånsin har sett honom gapa och ropade ”MEA, MEA” efter varje tugga… TOKUNGE!  😀

 

God fortsättning önskar jag alla fina bloggläsare!! 🙂 

 

Kommentera

