Mamman (och barnmorskan) förkovrar sig i fablernas värld…

Igår bestämde sig mamman för att ta till en kraftansträngning för att försöka bryta sonens ovilja att somna i sin säng. Nu när han har fått en sån fin och mysig säng tyckte jag att det var dags(!)  Den lille övertalades till att följa med in till sängen och fick där välja en bok som vi skulle läsa i sängen. Det blev både en och sen två böcker och hade den lille fått bestämma så hade vi säkerligen plöjt igenom hela artilleriet igår kväll… Han ville INTE sova. Men efter att han hade farit runt och skallat mig x antal gånger och vi hade pratat om att det var natt och att vi nu skulle sova vid ytterligare x antal tillfällen och han dessutom hade försökt tjata ut sig till stolen så la jag ner honom distinkt på kudden, stoppade om honom med sovfilten och självklart med ”bamba” i handen och bilen i den andra… ”Natt” sa han då… jag kommenterade inte denna gången… Var aningen trött på honom just då… Låg bara bredvid honom i sängen. Ja, det finns fördelar med att vara liten(!)🙂  Han låg stilla kvar i sängen denna gången(!) Och bara inom några enstaka minuter somnade han lugnt och fint där brevid mig I SIN SÄNG. Den fantastiska mamman vs. Barnens SF Favoriter 1-0(!) (Nej, vet ni vad, det är minsann inte hela sanningen… senaste veckorna har han tjatat och gråtit sig ut till stolen för att få somna där ute framför tv:n. Men nu är det andra tider!! Nu ska vi hålla denna grytan kokandes… smida medans järnet är varmt och allt vad det kan heta…

Mamman och barnet i juniorsängen. Mysigt och till och med bekvämt… (Pappan bör nog däremot inte lägga sig i den sängen… då kommer nog för det första inte den lille ens att få plats… Den läggningsritualen får nog se lite annorlunda ut) ;-) Lägg för övrigt märke till de fina kuddarna på golvet som den obehagligt förutseende pappan envisas med att lägga ut på golvet om den lille skulle ramla ur sängen. Och den här gången(!) var det FAKTISKT bra. Inatt var han orolig den lille och härjade runt i sängen och ramlade faktiskt ur. Ner på de mjuka kuddarna och därmed blev fallet inte lika obehagligt som det kunde ha blivit utan kuddarna. Det var ju roligt för pappan att en av hans oroshandlingar för EN GÅNGS SKULL faktiskt var befogad. Grattis älskling!😉

Att läsa böcker har aldrig varit något genuint intresse för mig. Jag har läst mycket facklitteratur under mina utbildningar, som i sig har varit intressant men som jag alltid har gjort mer eller mindre med ”kniven mot strupen” eller åtminstone väldigt styrt till när, var och hur jag måste läsa vissa saker. Jag minns väl att jag då både sa och tänkte att jag längtar tills jag kan ta mig tid att läsa en skönlitterär bok, bara för att jag själv vill det… Men den viljan har tydligen ALDRIG varit så stor i mitt liv… kan räkna de frivilliga skönlitterära böckerna som jag har läst i mitt liv på mina båda händer, sorgligt nog till och med på den ena handens fingrar. Jag har liksom aldrig riktigt hittat det lugnet, har hela tiden använt andra medel såsom internet, film och tv för att koppla av… Tills igår(!)

Min fantastiska granne Helena såg till att förse mig med hela tre bra böcker innan hon åkte till Sverige för att fira jul och nyår. Och det var ju 22/12 som dem kom in i mitt hem. Och igår gjorde jag ÄNTLIGEN slag i saken. Jag la mig i sängen efter att den lille hade somnat och började läsa en bok som verkligen från allra första början fångade både barnmorskans och mammans intresse(!)

Denna trevliga bok om fyrabarnsmamman och barnmorskan Cecilia Lund som nu blir gravid med ett femte barn… Jag har än så länge inte kommit så långt in i denna pärla, men jag känner en önskan att lägga mig och ta mig djupare och djupare in i den… Härlig känsla när man hittar en bok som man blir så fångad av. Något som är extra roligt med denna är även att Katerina Janouch gjorde sin research till denna bok under ett pass när jag jobbade på Danderyds förlossning. Det var rätt roligt att ha henne där för att iakta hur vi jobbade… det gör att det ska bli ännu roligare att läsa ut denna bok, ”Hittebarnet”.

I inledningen av denna bok kan jag redan relatera mycket till min erfarenhet av barnmorskeyrket och framförallt av barnmorskor… En sak, att barnmorskor ofta får många barn, så är det faktiskt. Det är inte alls ovanligt att barnmorskor får 4 barn… Denna karaktär, Cecilia Lund, får mig osökt att tänka på min kära kollega och en gång i tiden även handledare, hon som har lärt mig det mesta av det jag kan… hon är fyrabarnsmamma (och även gift med en polis)… Kanske kommer det en liten bulle till även i den ugnen. Något hon strängt dementerar!😉

Det återstår att se hur många barn denna, den undertecknade barnmorskan får. Det får naturen utvisa… Det är minsann inte heller hela sanningen(!) Här mixtras med naturens verkningsmekanismer med hjälp av familjeplanneringen och dess metoder… Men förhoppningen om fler barn finns i allra högsta grad(!) Nån fyra- eller fembarnsmamma har jag dock svårt att se att jag ska bli… Men, man SKA ALDRIG SÄGA ALDRIG(!)😉

 

2 thoughts on “Mamman (och barnmorskan) förkovrar sig i fablernas värld…

  1. Ja du Malin, det är en fantastisk juniorsäng från IKEA som heter Sundvik… har suktat efter den länge. Som jag förstår det så har den utgått ur svenska sortimentet?? Och då är jag extra glad för att jag bor i Tyskland, för här finns den🙂 Kram kram

Kommentera

