Gymnastic fantastic och det OERHÖRT osexiga tyska språket(!)

Varje torsdag går vi på en så kallad Babyturnen med idrottsklubben Eintracht Frankfurt. Där utsätts barnen för diverse prövningar i form av olika hinderbanor, lek och sång… Bra träning för diverse kroppsliga funktioner och framförallt: BARNEN FÅR HÄRJA AV SIG(!) En toppenaktivitet för de MYCKET aktiva småkillarna på Hansaallee(!)🙂

 

 En mycket trevlig aktivitet som passar alldeles utmärkt för aktiva barn… efteråt blir de mycket trötta de små liven😉

 

Det är även några enstaka sånger med tillhörande danser och även en lek på slutet av varje tillfälle. Allt är på tyska. Jag och min kära svenska vän Helena dansar och sjunger (nynnar oftast!) med i sångerna… vi har snappat upp några rader så när just den versen kommer tar vi i lite extra och sjunger högt och ljudligt ut de tyska fraserna som vilka tyskar som helst… Tyska är ett språk som jag inte på något sätt kan tycka att det är varken vackert eller sexigt. Men roligt(!), så skrattar åt oss själva gör vi (och även åt andra som talar detta oheta språk). När man liksom går in för att prata som en riktig tysk, hårt och burdust, ja, då kan man helt enkelt inte hålla sig för skratt(!)😀

Det svåra är ibland när man vill försöka kommunicera med de andra mammorna och den enstaka pappan som är där med sina barn. Det är bra språkträning(!) Men många gånger blir det bara våra fantastiskt fina leenden som bjuds hejvilt under gympapassen… särskilt när man inte riktigt förstår vad de andra pratar om🙂 Men det är iallafall mycket trevliga människor där, och om det kniper kan man ta sig fram med engelskan… Lärarinnan dock… hon anpassar minsann INTE taltakten till oss utlänningar som är nybörjare i det tyska språket… (Jag brukar fråga Helena ibland vad hon har sagt, trots att jag innan instämmande nickat och lett mot kvinnan som om allt var solklart och även ibland roligt av det hon har sagt, även fast jag inte har hört eller förstått det minsta lilla)😀

Annars går det bra med det tyska språket tycker jag😀 Jo, men det är sant, faktiskt. Jag tar mig utan större problem fram i vardagen. Och det är alla gånger utvecklande(!) Hjärnkontoret vilar inte långa stunder. Eller jo, det finns tillflyktsorter…. Vi är många svenskar här i Frankfurt och ibland (eller väldigt ofta!) är det underbart att hänga med mina härliga svenska vänner här, då är allt minst sagt okomplicerat. Har haft den stora äran att träffa helt fantastiskt fina vänner här, det var inget jag ens hade drömt om innan vi flyttade hit. Det är något ovärdeligt som jag alltid kommer att tacka Tyskland för. Är också otroligt tacksam för denna erfarenhet som det innebär att bo i detta land. Det känns väldigt utvecklande och roligt. Ibland kan man dock hålla sig för skratt när språkförbistringarna hopar sig och man önskar att den konversationen eller det formuläret hade kunnat varit på modersmålet istället… Men men, vi ska verkligen inte klaga(!) Vi har ett underbart liv här, en frihet och ett utrymme för familjelivet som är få förunnat. Dock känner jag nog inte för att leva resten av mitt liv i det tyska språket(!) Då känner jag nog att jag tappar lite för mycket av min sex appeal😉

 

Kommentera

