Fantastiskt lunchtips och den fascinerande vetenskapen om människokroppen(!)

Så här i lunchtid vill jag dela med mig av ett underbart mattips:

Chevréwrap!! Färskost (efter smak) brett på ett tortillabröd, fyllt med sallad, paprika, skivor av underbar chevré, smulade valnötter och lite ringlad honung på det… MUMMMS! Snabbt och enkelt och sååå gott! Serveras med fördel med ett glas bubbelvatten eller varför inte ett svalt glas vitt om man är på det humöret och har utrymme för det… (Idag bjöds på bubbelvatten i mitt glas) 🙂

Jag är ett stort fan av wraps(!) Dessa kan ju kombineras med oändligt med innehåll… Och just att det går snabbt och blir så fräscht, gott, och lagom mätt blir man, det gör ju inte det hela tråkigare!! En PERFEKT lunch i min smak!! Try it vettja!😉

Nu när jag är i tipsartagen vill jag även slå ett slag för Vetenskapens Världs programserie om ”Människan sedd inifrån”, program 2 av 4 sändes igår. Första programmet handlade om det komplexa som sker när ett barn blir till. Med fantastiska bilder där man bland annat får se spermiernas kamp för att komma fram och in i ägget. Ett mycket intressant program(!) Det är ju så vi alla har kommit till en gång, en spermie och ett ägg som har blivit ett… ja, det är OFATTBART(!) (Tyvärr uppmärksammade jag precis att det programmet har slutat sändas på svt-play, de ligger bara kvar en veckas tid). I andra delen får man se kroppens anpassningsförmåga från det att det nyfödda barnet lämnar mammans livmoder…

Bland annat får man se bilder från en vattenförlossning. Något som jag fascineras mycket av och som jag dessutom hade som fokus i min Magisteruppsats. Mycket intressant sätt att föda barn på. Det var även en önskan som jag själv hade när jag skulle föda barn. Nu blir det ju dock ALDRIG riktigt som man har tänkt sig och att planera för hur en förlossning ska bli, ja, det kan vara något av det svåraste som finns(!) Att skriva en födelseplan, tycker jag är bra. Det är skönt som barnmorska att få en sån lapp av paret man möter på förlossningen tycker jag. Det ger en bra känsla för vad man har för par framför sig och sammanfattar just deras önskan av vad de vill och känner. Men sen är det även otroligt viktigt att vara öppen för att det av naturliga anledningar kan bli stora förändringar(!) Målet med förlossningen är och kommer alltid att vara att mamman och barnet mår bra, det har alltid högsta prioritet(!)

Ja, nu kände jag att jag verkligen svävade ut från den påbörjade tråden… blir lätt så när jag halkar in på ämnet förlossning… då är det svårt att få hejd på barnmorskan inom mig😉

Men, men, hur som helst, ”Människan sedd inifrån”, Vetenskapens Värld, svt-play! Mycket sevärd och intressant info om den senaste forskningen om människan och människokroppen!! Ledsen att jag var så seg med att få ut detta tips så att så många har missat första delen av programmet(!) Missa nu inte detta gott folk!😉

Vetenskapens Värld: ”Människan sedd inifrån”, del 2 av 4:

[svtplay id=”2700379″]

2 thoughts on “Fantastiskt lunchtips och den fascinerande vetenskapen om människokroppen(!)

Kommentera

