Hostmedicin-lover, vaccinationsdjungeln och intox av fikabröd…

Skällhostan är över!! Tack och lov! Förra natten hördes inte så mycket som en hostning från den lille mannen i familjen… Wonderful!! Barn och medicin är ett spännande ämne… Och faktum är att jag har en son som ÄLSKAR hostmedicin så när det kommer till just den åkomman så går det som ens dans… Lovely!!🙂 ”CIN!”, kan han till och med be om ibland, och nappar annars alltid när har får ett erbjudande om att ta lite hostmedicin… ”MEEEA”, låter det när dosen är slut dessutom… och gärna ska det vara den lite mer medicinsmakande varianten… den med mer barnanpassade smaker är inte lika attraktiv för denna lilla man… Doseringar mellan tyska och svenska receptfria produkter skiljer sig en aning… (dock har de mediciner vi har brukat inte haft samma verksamma substans Sweden vs. Germany, men en skillnad i styrka på 4,2mg/5ml kontra 30mg/ml känns ändå rätt grav… den svenska dosen är dock högre än den tyska). Men, men effekt har den haft, den tyska! Och nu är vi näst intill hostfria… sköööönt!!🙂

 

Vårat artilleri av hostmediciner som till vänster består av den fantastisk receptfria tyska varianten… och den till höger, den svenska som består av vad jag skulle vilja kalla för kindersaft… den har varit fullständigt värdelös på min sons hosta… Tycker om när det är lite mer klös i grejerna(!) (Två andra svenska kindersafter har vi förbrukat och sen kastat under denna hostepisod så dessa kunde tyvärr inte ställa upp på bild!)😉

När den lille nu (enligt mamman) kunde klassas som frisk var vi dagen till ära till våran barnläkare och fick ÄNNU en ny vaccination till den lille… Det är också en sak som skiljer sig mellan Tyskland och Sverige… Vaccinationsprogrammet… Här är de mycket för vaccin(!) Själv är jag lite återhållsam när det gäller denna aktivitet… Men de har ändå lyckats övertala mig till både Varicella- (vattkoppor) och Meningokock-C-vaccin… Det är ju inget som ges konsekvent till alla i Sverige. Men nu är det ju så att vi inte bor i Sverige (nej, det är ju faktiskt så och då kanske man inte ska utgå från att svenska sätt att bedriva saker och ting bör vara facit…) Det är någonting som jag ibland verkar ha lite svårt att förstå när jag tänker på saker…. Kanske är dags att vakna nu damen! ;-)  Vi bor och lever i ett land som heter Tyskland med de sjukdomar och mediciner osv. som finns här och då kanske det kan vara bra att även rätta sig efter dessa förutsättningar…. Ja, ni hör ju hur klok jag är i teorin… det är nåt heeeeelt fantastiskt!! Dock har min lilla hjärna i praktiken svårare att anpassa sig efter sin verklighet… Men, men, finns det nån som är perfekt?? Alla har vi våra akilleshälar! 😉

Ja, jag undrar egentligen ur mycket vaccin man ska pumpa i de små liven?? Känner mig mycket tvetydig i denna fråga…

 

Dagens eftermiddag spenderades hos lilla Belle och hennes fina mamma… där har vi (TYVÄRR) ätit ALLDELES för mycket fikabröd… Det bjöds på fantastiska franska bakverk i form av macarons och chokladfyllda fettbomber från det underbara ”La Maison du Pain”… HUR GOTT SOM HELST!!🙂

 

Så imorgon ser jag och min kropp fram emot en hårdkörning på gymmet(!) Fööööörbräääääännnnning, bitte!😀

 

 

 

Kommentera

