Kinderbetreuung och mitt älskade barn

Detta ämne här i Frankfurt är allt annat än glammoröst och roligt(!)

Röran är total i mitt hem (nu när jag efter ett flertal tidigare icke helhjärtade försök med att ragga plats åt min son), nu går in för detta raggande av barnomsorgsplats till 100%(!)

Det är en skaplig HÖG med papper med Frankfurts samtliga förskoleplatser…

… Och det är bara att koppla på charmen, (det fantastiska tyska ordförrådet) och fjäska järnet… Den som lyckas bäst och är mest ihärdig får platserna…. (Ja, det verkar faktiskt så!) Jag höll på en vända i höstas och möttes då av ideligen hopplösa svar… Kände då att detta skulle bli en mycket hård (eller dyr) match. Det finns ju nämligen privata, internationella ställen där man med gott om pengar kan få in barnen utan problem… En kostnad på 7000-10.000 sek i månaden hör då inte till någon som helst ovanlighet… Det är INTE ett sånt ställe vi har tänkt oss(!)  😉

Den här gången gick jakten betydligt bättre. Och jag kände att jag hade gjort nånting rätt igår… För plötsligt fick jag istället svar som: ”Ring igen på torsdag så ska du få prata med föreståndaren”, ”Ring igen i april, då vet vi mer”, ”Maila in lite info om Sebastian på denna mailadress så återkommer vi”… Hoppet lever att min lilla kille ska få komma in på nåt trevligt dagis snart och förgylla tillvaron där(!)  🙂

Dagis heter det ju inte här i Tyskland (ja, inte i Sverige heller, där är det ju MYCKET viktigt att man säger förskola har jag förstått!) I Tyskland heter det Kindergarten och där börjar barnen när de har fyllt 3 år. Det finns även en annan form som heter Krippe, där kan barn till mammor som vill eller måste gå tillbaka till sitt arbete tidigare än efter 3 år gå. Det är ju en stor skillnad från Sverige där de flesta barn börjar på dagis när de är 1-1,5 år. I Tyskland får man vara hemma med sitt barn i 3 år om man vill. Det gillar jag(!)

Måste säga att det sen 2 årssträcket passerat nästan ha blivit dubbelt så roligt att vara hemma med mitt barn… Det blir roligare och roligare. Så på så sätt är jag verkligen oerhört tacksam för att jag får den här möjligheten(!)   🙂

Januari 2010…

Mars 2012… 

Ja, nog har det hänt en del under den tiden allt… Utbytet oss emellan är fullkomligt underbart och givande idag. Tycker att 2 år var nån sorts magisk gräns för detta  🙂  Kommer att vara mycket selektiv med vem som ska få ta hand om min lilla juvel på dagarna… Det är en pers det där med att släppa kontrollen till nån annan när barnen börjar på dagis har jag förstått från samliga av mina vänner som har gått igenom detta med sina barn före mig… Och vi kommer med all säkerhet inte att bli något som helst undantag(!)  😉

Kommentera

