Champagne vs. Rheingau

Nu när vi har varit och upplevt fin fina och anrika Champagne distriktet i Frankrike och denna upplevelse har hunnit smältas lite så känner jag spontant att JAG ÄR BORTSKÄMD(!) Men Champagne var brunt (säkerligen mestadels för att det inte riktigt var odlingssäsong för tillfället och sen var vädret heller inte i gemytligaste laget med ringa 5-10 plusgrader). Jag tyckte faktiskt att vårat fina Rheingau toppade Champagne(!) Ja, det tyckte jag faktiskt(!) Och då syftar jag mer specifikt på underbart vackra Johannisberg i vindistriktet Rheingau (ca. 30-40 minuters bilväg från oss i Frankfurt) som är min allra största favorit (även platsen där min man friade till mig!) 🙂

Vi har varit i Rheingau vid åtskilliga tillfällen under olika månader… så jag tycker nog att jag ändå att jag kan tycka till in this matter 😉  Dock vill jag reservera mig över att Champagne i ett strålande varmt sommarväder SÄKERT är riktigt, riktigt gemytligt… Charmigt var det nu också(!) och jag är så glad för att jag har upplevt området där den RIKTIGT ädla drycken framställs (och dessutom fått en visning över hur det egentligen går till med denna process). Jag tillhör en av dem som tycker extra mycket om dessa FINA bubblor i vinet (men jag ÄLSKAR vin i allmänhet! Så jag är egentligen inte så kräsen!) 😉

Att bo på det fina och vackra slottet som vi gjorde i Champagne (som stundtals kändes som om det låg i ingenmansland… Men var riktigt, riktigt mäktigt och lyxigt!) En åttarätters middag med champagne och vin i kunglig glans och en sagolik champagnefrukost på det sen… Det var MAFFIGT(!) (Och kostade därefter!) Men som sagt, ibland är man helt enkelt bara värd lite lyx här i livet(!) (VÄLDIGT OFTA om du frågar mig förresten!) 🙂

 

One thought on “Champagne vs. Rheingau

Kommentera

