Pedagogik, mata djuren och rida häst

Ja, mata djuren, det var precis vad min son ville göra idag. Och iväg bar det till trevliga Opel Zoo utanför Frankfurt. I bästaste svenska grannarnas sällskap gick vi runt och flanerade i lukten av djur och djurbajs (ja, FYYY va många obehagliga dofter det finns på ett sånt här ställe egentligen!) Vi klappade och matade djuren… JA, JAG OCH MIN MAN ALLTSÅ(!) FÖR NÄR DET KOM TILL KRITAN SÅ SKULLE SONEN SJÄLVKLART INTE BEFATTA SIG MED VARKEN DET ENA ELLER DET ANDRA(!)  😉

Pedagogiskt exempel nr.1(!) Barnet och pappan drar åt olika håll om man säger så… Tröstlöst försökte vi x flera att få honom att mata nåt av djuren så att han skulle märka att det inte var nåt farligt. (Han hade ju liksom hela morgonen tjatat om att han ville åka och mata djuren! ”MEN BADA DA!!” tänkte mamman vid ett flertal tillfällen och tänkte på den gamla klassikern ”Vi hade iallafall tur med vädret”.  🙂

”Den hästen vill jag åka på mamma!” ”Ja, men det är klart att du ska få göra det mitt lilla hjärta!”

Men när det väl kom till kritan och vi hade löst en biljett för ridturen och vi kom fram till den LILLA, SÖTA HÄSTEN så skulle han SJÄLVKLART INTE rida på den(!) Då fick mamman praktiskt lov att under ljudliga protester kasta upp barnet på hästen och sen bar det iväg… OCH HAN TYCKTE ATT DET VAR SÅÅÅÅÅ ROLIGT(!)

Lycklig mamma och lyckligt barn(!) (Ett tag trodde jag nämligen att jag skulle få hoppa upp själv på den LILLA, SÖTA HÄSTEN för att pedagogiskt visa att det inte är nåt farligt!)  😉

Såååå mysigt med den lilles premiär på hästryggen(!) Det känns ju nästan som att det var igår som jag själv satt där som litet barn när min pappa gick med mig (han var dock oslagbart ickeroad av den aktiviteten)  😀

En klapp på mulen och ett ”DANKE!” fick han till och med från barnet den fina LILLA, SÖTA HÄSTEN(!) Och sen tjatades det om att han ville rida på hästen IGEN(!) TILL FÖRBANNELSE(!)  🙂

Dagens Zoo-besök i pedagogik:

Mamman vs. Pappan 1-0(!)

Nej da älskling, du var så duktig du också. Såg hur du dessutom njöt och tyckte att det var så roligt att mata djuren(!)

😉

Kommentera

