30 år

TREA NOLLA(!) Nu i denna tid på dygnet för 30 år sen kom detta på min kropp nätta och välsvarvade säte  ut och såg dagens ljus i denna värld. (Ja, tack o lov var det ju betydligt mindre på den tiden!) Stackars mamman min fick under många timmar plågas med denna förlossning, en vaginal sätesförlossning, trots att hon lovats ett kejsarsnitt om hon i denna spännande stund beslutat sig för en sådan utgång. Kejsarsnittet lyste med sin frånvaro, med det gjorde inte samtliga av Falu lasaretts läkarstudenter, kandidater med flera som ville bevittna detta sätes ankomst till jorden. Ja just vaginala sätesförlossningar var ju 1983 inte helt vanligt och är än idag en höjdpunkt när det sker på dagens förlossningsavdelningar. Min stackars pappa fick snällt stå upptryckt mot en vägg för att ge plats åt samtliga intressenter under detta spektakulära evenemang. Många gånger skulle hon avbryta förlossningen mamma och åka hem, men OM jag är tacksam för att hon inte gjorde det(!) TUSEN TAAAACK BÄSTA MAMMA FÖR ATT DU GENOMLEVDE DEN FANTASTISKA FÖRLOSSNINGEN OCH SATTE MIG TILL VÄRLDEN(!) JAG ÄR EVIGT TACKSAM FÖR DET(!)  🙂

30 år sen… Känns länge sen… Och mycket har jag upplevt under dessa 30 år. Tänker inte trötta ut nån stackare med en biografi i detta blogginlägg. Vill bara kort säga att jag är mycket nöjd med mina 30 första år i livet och ser med glädje och förväntan fram emot de nästa 30  😉  Att ha blivit mamma själv och att i år ska få bli mamma igen till ett barn ger onekligen ett otroligt och obeskrivligt perspektiv och djup på ett plan som som sagt är obeskrivligt, men förståeligt för, jag tror, samtliga som blir föräldrar. Det är mäktigt och magiskt och galet stort(!) Är så tacksam för att jag har fått bli mamma till min fina son och hoppas av hela mitt hjärta att allt även ska gå bra med denna, som det verkar, levnadsglada krabat som nu lever om i magen på mig(!) LIVET ÄR FANTASTISKT(!)  🙂

Att lyssna på livet

Att lyssna på livet i magen hör inte till någon enkel uppgift (särskilt inte i denna graviditetsvecka och med tratten upp och ner)  😉  Men min son tycker mycket om att greja och dona med mammas bm-tratt och lyssnar hellre än bra på sin lillebror så fort han får chansen.  🙂

Kan heller inte påstå att det går särskilt bra för min man än heller trots mina klanderfria och pedagogiska instruktioner. Men det ska nog lyckas bara den lilla krabaten blir lite större. Frustrationen över att inte kunna lyssna på hjärtljuden på sin egen mage har dock infunnit sig hos mig… försökte utan framgång att vika mig dubbel för att kunna höra igår men det var INTE ENS I NÄRHETEN AV ATT LYCKAS, trots en stor portion av vilja. Tack och lov har jag min kära, i samma vecka gravida granne, att lyssna på. Det är ju bara så mysigt(!)   🙂

30 års dagen… Vädergudarna var mycket bestämda om att min födelsedag INTE skulle spenderas i britternas huvudstad, utan istället i ett snöhärjat och slaskigt Frankfurt. Ja, men med det vädret i London så hade man ju säkert kunnat hålla sig för skratt där också. Helt enkelt kan det vara den sämsta möjliga helgen att boka i London. Ja, ja… Jag är iallafall MYCKET NÖJD MED MIN FÖDELSEDAG SO FAR(!) Skönsång från flera olika håll på diverse olika språk dedikerad till bara mig. Paketöppning i sängen. Mysfrukost som mina killar ordnade imorse, och sen blev jag även bjuden på en härlig andra frukost ute på en mycket trevlig restaurang i stan av min fina medgravida granne (jag älskar frukost!), efter det har jag flanerat runt på stan med mina presentpengar och inhandlat några fina presenter som jag suktat efter ett tag. Sen har jag hämtat min fina son och får mysa med honom och en stooooor våffelsmet samt chokladdoppade jordgubbar ikväll… och sen hoppas jag även på en stor portion av min kära man och att en mysig film i soffan ska få avsluta dagen. En perfekt födelsedag för den gravida 30 åringen(!) För att inte tala om alla vänliga och fina grattishälsningar från olika håll som liksom ger en enorm värme i hjärtat. Känns alltid så ofattbart att så många fina unnar mig en tanke på denna, MIN DAG. Sååå fint(!)  🙂

AVSLUTNINGSVIS OCH ÅTERIGEN vill jag RIKTA ETT STORT TACK TILL MIN MAMMA OCH PAPPA SOM FÖR 30 ÅR SEN GAV MIG DEN FINA GÅVAN AV ATT FÅ FÖDAS TILL DENNA VÄRLD(!) PRICELESS(!)  🙂

2 thoughts on “30 år

Kommentera

