Vabruari it is och kampen för en trygg och säker förlossningsvård(!)

Vabruari är ju tydligen ett myntat uttryck i Sverige som även används av försäkringskassan själv. ALLA barn verkar tydligen bli sjuka denna månad. Och varför skulle mitt barn vara något som helst undantag? Nej, det är klart att vi vill vara som alla andra  😉  VAB – Vård Av Barn, är vad jag ägnar mig åt här hemma idag och har även så gjort under denna februarihelg. Inledande med kruppliknande hosta och feber natten till lördag och på den vägen har det sedan fortsatt med halsont, därav ätsvårigheter, feber och en elak hosta. STACKARS SJUKA BARN(!) Men faktum är iallafall att barnet är betydligt bättre än den vuxna att hålla humöret uppe trots diverse olika sjukdomssymtom. Det är otroligt konstaterat i denna familj åtminstone(!) VAB för min del är dock inget som drabbar någon som helst arbetsgivare om man ska hitta nåt postivt med detta sjukdomens påfund. De enda som påverkas när min son är sjuk är ju de stackars människorna på hans Kinderhaus som går miste om hans sprudlande, glada och upplyftande närvaro… Jobbigt för dem(!)  😉  (Och för sonen i allra högsta grad som tvingas vara hemma med sin gravida mamma med total avsaknad av tålamod och ork!)

Vårsnygg!

Vårsnygg kille!

Vi väljer att trotsa dessa baciller och tänker dagen till ära inte bjuda på några sorgliga, trötta sjuklingbilder utan istället manekängar min fina lilla sjukling och visar upp de senast inhandlade vårnyheterna i garderoben. Snygg kille i sin nya vårjacka och vårskor(!) Jackan från C&A och skor från H&M. Lääängtar efter den varma, blomstrande vitaminrika våren NUUUU!   🙂

När jag nu berör detta med VAB och arbetsgivar-prat vill jag ta tillfället i akt och slå ett slag för och uppmärksamma mina duktiga kollegors kamp om en trygg och säker förlossningsvård. Det är förlossningsbarnmorskorna i Stockholm som nu har samlat mod och kraft till sig för att ta tag i detta uppror och jag kan inte säga annat än att jag är mycket stolt över detta initiativ. Det är något som vi har talat och beklagat oss över länge. Men att samla kraft och mod och att ta sitt ansvar och verkligen tydligt markera detta missförhållande och för samtliga av Stockholms barnafödande kvinnor och par ta sig an denna kamp, det är stort. En samhällsdebatt blir det av detta. Och jag tycker att det är så viktigt att detta kommer ut till allmänheten så att även andra kan hjälpa till och driva dessa krav på en trygg och säker förlossningsvård. Kravet från förlossningsbarnmorskorna är att en barnmorska ska ha ansvar för endast EN födande kvinna i aktivt värkarbete. Vilket innebär att kvinnan, ofödda/nyfödda barnet och partnern dessutom kan få det stöd och den trygghet som en närvarande barnmorska på rummet innebär. Detta har bevisats vetenskapligt sen länge att just denna närvaro har enormt många för förlossningen positiva fördelar i form av färre komplicerade förlossningsutfall med mera. Men tyvärr hör situationen med en aktivt födande per barnmorska inte till vanligheterna i verkligheten ute på förlossningsavdelningarna. KOM IGEN NU LANDSTINGSPOLITIKERNA, VAKNA NU OCH TA ERAT ANSVAR(!) Offentligt blev denna kamp i förra veckan, bland annat med en artikel i DN samt ett reportage i morgonsoffan i Tv4:s Nyhetsmorgon.

Vill uppmana alla som känner för denna kamp att visa detta genom att ge sitt stöd, följa och gilla detta uppror på alla tänkbara sätt. Det finns även en grupp på Facebook : ”Stöd barnmorskornas kamp” där man kan gå in och enkelt stötta denna kamp för en trygg och säker förlossningsvård. Ett öppet brev har skickats till landsstingspolitikerna i Stockholms läns landssting. Det återstår att se vad denna aktion kommer att ge. Oerhört viktigt(!) Och jag är som sagt otroligt stolt över mina kollegor som nu tar detta ansvar för att förbättra förlossningsvården i Stockholm, och jag tror även att detta är nödvändigt och viktigt för hela Sverige. HEJA HEJA(!)  🙂

Kommentera

