SE min mentor, den fantastiska U i TV4:s Nyhetsmorgon(!) och STÖD BARNMORSKORNA I KAMPEN(!)

Ja, nu är det återigen barnmorskan i mig som tagit kontroll över tangenterna. Jag hoppas att alla fina bloggläsare har förståelse för mitt engagemang i den pågående kampen för en förbättrad förlossningsvård i Stockholm. För en trygg och säker förlossningsvård, med en kvinna i aktivt värkarbete/barnmorska som krav för att uppnå denna kvalité och detta mål. Detta ligger i allra högsta grad i mitt intresse som BARNMORSKA, som BARNAFÖDANDE, som MAMMA, och som KVINNA(!) Barnmorska har jag varit sen 2009 och jag är otroligt stolt över denna yrkesroll. Det är ett mycket fint yrke. Att få vara där när ett barn föds är mäktigt och det kan många gånger kännas som världens bästa jobb att vara barnmorska (MEN INTE NÄR DETTA INTE KAN GÖRAS PÅ ETT TRYGGT OCH SÄKERT SÄTT!) På vägen dit, fram till min legitimation, spenderade jag mycket praktiktid på Danderyds förlossningsavdelning, både dag som natt. Där föddes en enorm inspiration av att efter avslutad utbildning bli en del av den verksamheten och den gemenskapen. Jag hittade min plats där med detsamma och kände mig som hemma. Handledare hade jag bra sådana och min nattbarnmorska på Danderyds förlossning var ingen mindre än den enormt duktiga och ärliga Ulrica Forsell Lindgren, i denna stund känd från TV4 Nyhetsmorgon denna morgon, där hon utan problem gav Chefsläkaren på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholm en match i denna morgonsoffa. Det var med tårar i ögonen av stolthet i min hormonöversvämmade kropp som jag såg detta inslag. Ulrica Forsell Lindgren, min mentor, ja, hon kom faktiskt att bli det efter våra veckor tillsammans under min utbildning. Jag känner ingen bättre lämpad kandidat i barnmorskekåren för att ta sig an en sådan uppgift. Hon är brutalt ärlig, hon är kompetent och jag kallar henne i min bok för Ulrica ”razor tongue” Forsell Lindgren. Hon är grym, och ärligheten, förmågan att stå för sina åsikter och att inte linda in saker och ting så att det låter fint och istället på ett rakt och tydligt sätt återge den brutala sanningen, det är det tyvärr inte alla som besitter. Men HON kan detta! Sån är hon! Enorm respekt hyser jag inför denna kvinna! Mycket tack vare henne blev jag den fantastiska barnmorska som jag blev(!) Nu tar hon även denna ledande roll för att påverka beslutsfattare för förlossningsvården så att vi som yrkeskår samt födande par i Stockholm kan få en acceptabel och helt enkelt trygg och säker situation när deras barn kommer till världen. Detta är en otroligt speciell, stor och viktig situation i alla människors liv. En situation som vi sen som födande kvinnor bär med oss för resten av våra liv (och så gör även partnern!) Under utbildningen fick vi lära oss vetenskapligt baserad evidens samt beprövad erfarenhet för hur vi som barnmorskor på bästa möjliga sätt kan bidra och arbeta för en trygg och säker förlossning och tyvärr visar sig verkligheten inte kunna upprätthålla detta. Det är tragiskt tycker jag! Och det är inte bara på förlossningsavdelningarna som detta märks av utan i hela vårdkedjan i samband med förlossningen! Det är beklämmande att det ska behöva vara såhär i Sverige 2013!

NU ÄR DET NOG(!)

SNÄLLA ALLA SOM BRYR SIG OM DENNA SITUATION,

STÖD OSS BARNMORSKOR I KAMPEN FÖR EN TRYGG OCH SÄKER FÖRLOSSNINGSVÅRD(!)

PÅ ALLA TÄNKBARA SÄTT. ALLA KAN GÖRA NÅT.

DEN FÖDANDE KVINNAN. PARTNERN TILL DEN FÖDANDE KVINNAN. Det är viktigt att era åsikter och berättelser också kommer fram till beslutsfattarna.

För att se inslaget i dagens TV4 Nyhetsmorgon klicka på länken nedan:

Säkerheten kan inte garanteras i förlossningsvården

TV4:s Nyhetsmorgon 13 feb 2013.

TACK ALLA SOM VISAR SITT STÖD I DETTA VIKTIGA UPPROR(!)

🙂

Kommentera

