Middagstips och ännu en spännande diskussion i hemmet

Jag har en otrolig förkärlek till en gammal husmanskost som min mormor med framgång bjudit mig på vid ett flertal gånger: KÅLPUDDING… Ja, jag förväntar mig inte att särskilt många av mina läsare kommer att hoppa högt av instämmande känslor över detta. Men för den som inte har gett denna rätt en chans, eller för den som har det men helt enkelt behöver göra det igen har jag nu kommit på en MYCKET FÖRENKLAD VARIANT AV DENNA RÄTT, som med fördel lagas med få råvaror och som inom 30 min står färdig att ätas på bordet. Perfekt vardaggsmiddag(!) Och för den som försöker banta ner konsumtionen av kolhydrater så funkar den med fördel även utan ris och potatis därtill.

Min förenklade "kålpudding"

Kålpudding är det kanske egentligen inte… Men smakerna är där och kål-låda, kanske den skulle kunna heta… Med lingonsylt som ett givet tillbehör… GUD SÅ GOTT!! Jag kan knappt sluta äta denna härliga röra(!)

Jag är också extra snäll idag så jag bjuder gärna på receptet.

500 g nötfärs

1/2 vitkålshuvud

1 dl mjölk

1 dl vatten

1 ägg

sirap

smör

köttbuljongpulver

vitpeppar

salt

Ja, det var nog det hela…

Hacka vitkålen och stek i smör i panna. Häll på vattnet och ringla på sirap och låt fräsa i pannan tills vattnet så gott som har kokat bort. Häll ur kålröran i en form. Blanda köttfärs, mjölk och ägg och stek på detta i lite smör panna. Krydda med köttfärsbuljong, vitpeppar och salt. Häll i köttfärsen i formen och blanda runt med kålet. FÄRDIGT! (Samtliga kryddor och sirap efter behag.)

Till något helt annat som utspelade sig efter dagens middag… Ännu en spännande diskussion mellan mamma och barn.

Det är mycket snopp fokus här hemma just nu… (Från den lilles sida, han är mycket intresserad av sin sak mellan benen och har diverse funderingar över hur den ska behandlas).

Mamman: ”Vad gör du med handen därnere i byxorna?”

3-åringen: ”Jag pillar på pungen, jag måste leta efter den där gula grejen.”

… Stora frågetecken hägrar i mammans huvud…

Efter en stund dras byxorna ner helt… 3-åringen undersöker sig själv och utbrister glatt efter en stund:

”Ja, jag hittade den gula grejen. Den måste man vara försiktig med!”

Jaha, sa mamman… och sen lämnade vi den diskussionen.

Man lär sig nya spännande lärdomar varje dag i livet med små barn(!)

😀

2 thoughts on “Middagstips och ännu en spännande diskussion i hemmet

Kommentera

