Språkförbistringar

Ja, det inträffar ju ibland i min vardag nu när jag lever i ett för mig icke hemspråk. Det är liksom som att spela varenda match på bortaplan, när detta även sker utomlands i ett land som inte är din hemmaplan helt enkelt. Och jag tycker ju att min språkutveckling i det tyska språket har blommat ut fint på senare tid. Men ibland får man besked om att alla inte ser på den saken på samma sätt som jag… Idag, söndag, föll valet av middag på en beställning från våran numera älskade pizzeria i stan. Ljuvliga sallader och pizzor(!) Hemkörning är också nåt som utnyttjas till max här i stan när take out beställs. Ofta beställer vi mat på internet när take out ska inhandlas. Men detta, den BÄSTA PIZZERIAN I FRANKFURT om du frågar mig… Där är detta inte möjligt så där är det vanlig hederlig telefonbeställning som gäller (eller det urmoderna tele-fax systemet såklart om man nu slänger sig med sånna apparater). Telefonbeställning var det som gällde för oss då vill jag tillägga och då är det frun i huset som står för dessa samtal. Tyskaexperten(?!) Mmmm just det… Det går bra tills jag kommer till momentet bokstavering och då framförallt mitt efternamn(!) (Ja, det slår mig ofta att detta efternamn som jag nu har gift till mig är oerhört internationellt bökigt för att inte säga stört omöjligt för icke-svenskar att förstå sig på… Engelska, tyska you name it(!) Men annars är det fint. Denna dag var inget undantag i den meningen. Och faktum är nog att det nog aldrig har gått så dåligt som just ikväll att förklara detta namn(!)

Mmmm det är vi

Det bokstaverade namnet uppe på detta kvitto, det är vårat namn det(!) Enligt han som uppfattade min beställning i luren iallafall… HA HA HA HA… Kan inte sluta skratta åt detta. Och det var även stört omöjligt när den smått förvirrade delivery killen visade upp och beklagade sig över sin kollegas handskrivna namnförslag. Stackarn hade det inte helt lätt att lista ut detta ute på namntavlan(!) TUR att beställningen hittade fram kan konstateras. GOTT GOTT GOTT var det kan jag lova(!)  🙂

Nu är ju detta bara roligt för alla bloggläsare som vet vad vi egentligen heter i efternamn… Ni andra får gärna skratta lite ändå. För jag lovar, det är roligt(!)

😀

Kommentera

