Resan som gravid i Frankfurt

Att vara gravid är alltid en resa. Alltid oförutsett vad som komma skall. Att vara gravid i ett nytt land är som det flesta andra med att bo i ett nytt land, SPÄNNANDE! Att sen också med den svenska barnmorskans ögon se på dessa skillnader. Det är intressant vill jag lova. För nog finns det skillnader. OJ OJ OJ. Det är högintressant. Man tycker kanske inte att Sverige och Tyskland skulle ligga så långt ifrån varandra med vetenskapliga belägg för rutiner och riktlinjer. Men jo jo. Jag går hos en gynekolog, dvs. en läkare på kontroller. I Sverige hade jag med all sannolikhet gått hos en barnmorska, och så länge graviditeten är normal fortsätta med det för att kanske träffa en läkare vid något tillfälle under graviditeten. Det är ju mycket just det som gör att undersökningar och rutiner för hur man handlägger en graviditet ser så pass annorlunda ut.

ULTRALJUD gör vi VARJE BESÖK för att följa graviditetens utveckling.

Från v.30 utförs även VAGINALA UNDERSÖKNINGAR och CTG VARJE BESÖK.

Ja, det är spännande. Inte tillstymmelse till yttre palpation och symfys-fundusmått inte. Nej, här låter vi apparaterna arbeta, och liksom tränger oss på. Jag har fått många frågor om jag motsätter mig något av detta. Och nej, det gör jag inte. Men jag iaktar och ifrågasätter med mina kritiska svenska ögon  😉  Och idag snackade jag mig också ur den vaginala undersökningen av livmodertappens status då detta strider lite väl mycket emot vad jag har lärt mig av handläggande av normala graviditeter. Man måste ju ha en anledning till att man gör alla dessa undersökningar, en motivering. JA, detta är för övrigt något som vi inte heller är klockrena på i Sverige om jag får säga vad jag tycker. Ifrågasättande av vad och varför man gör saker. Mycket görs av slentrian. ”Bara för att det alltid har gjort så och det har funkat bra”. ”Den rutinen har vi här”. Men vad säger dagens forskning inom området? Ja, det är oftast svårt att uppdatera sina rutiner, att göra om och göra saker på nya sätt. Svårt att lära gamla hundar att sitta sägs det ju…  😉  Rutinen gav även mig en spruta med anti-D i klinkan idag. Bara för att. Jag har ju nämligen Rh negativ blodgrupp vilket KAN innebära att en immunisering kan inträffa om barnet jag bär på har en blodgrupp med Rh faktor positiv. Och det vet vi ju inte än. Men OM det är så (trots att jag egentligen inte har utsatts för något invasivt test, bilkrock eller nån fallolycka eller nåt som kan öka risken för att något sånt ska inträffa) ja, det var mycket frikostigt att bjuda på en sån dyr spruta måste jag säga(!) Kanske helt i onödan. Men men…  😉

Ja, det var de största olikheterna som jag har upptäckt hittills under min graviditet. Fortsättning följer… 🙂

Dagens besök var bara bra.

Dagens CTG undersökning

Big Bertha kopplad till CTG-apparat av äldre modell.

Strålande vacker kurva

En strålande vacker kurva visade han upp lillebror. Den mycket aktiva krabaten därinne i magen(!) Kontakten var dock sådär med dosan stundtals då Bm som satte på denna CTG inte heller brydde sig om någon yttre palpation för att känna fosterläge och därmed bästa möjliga punkt för att höra fosterljuden. barnmorskan till patient ville heller inte agera bessewisser och flytta på dosan (DENNA GÅNGEN!)  😉

Det som jag misstänkt kunde även bekräftas under detta besök. Den lille aktiva pojken som finns därinne har spurtat i vikt och längd (ja, och det hade ju då även mamman gjort med +3 kg på en månad!) och därav har jag även upplevt den fullkomligt galna tröttheten i min kropp den senaste tiden. MYCKET som händer nu(!) Liten är nu hela 1,6 kg tung och 40 cm lång. Hej va det går(!) Och mamman kan numera titulera sig tungviktare med sina + 10 kg, REDAN NU… Läskigt(!) Vart denna resa slutar vet ingen… SPÄNNANDE(!)  🙂

To be continued…  😉

För att fira dagens fina värden och att det helt enkelt är FREDAG, BÄSTA DAGEN PÅ VECKAN så blundade jag för min egen viktspurt och gick förbi den trevliga fredagsmarknaden och köpte med mig ett par läckerheter hem…

Fredagssvullo

Mmmmums… Det är tur att jag har man och barn som ständigt är fikasugna och kan hjälpa mig med intagandet av dessa härliga bakverk(!)

Viktspurt eller inte… HELG ÄR JU ALLTID HELG(!)  😉

Och jag önskar er en RIKTIGT, RIKTIGT GOD OCH GLAD SÅDAN!!

🙂

Kommentera

