Pass till alla gravida

Jag glömde berätta om en detalj som också skiljer resan som gravid i Frankfurt jämfört med det svenska förfarandet. Här i Tyskland får alla blivande mammor ett så kallat Mutterpass, mamma-pass, som hon ska bära med sig vart hon än går.

Mamma-pass

Storleksmässigt är det lite större än ett vanligt pass och det innehåller all info om graviditeten. Alla provresultat från blod, urin, ultraljud osv. Allt samlat i en liten bok, en handskriven sådan, bortsett från provresultaten som klistras in i orginalskick och sen signeras av läkaren.

Jag kan tycka att det är en bra tanke med den här lilla boken. Känns värdefullt och tryggt att ha med sig när det nu inte finns datasystem över detta här på samma sätt som vi har i Sverige. Är man ute och rör på sig i andra landsting och länder är det ju också ganska värdefullt att ha handlingar som dessa med sig (dock är det ju inte über många i världen som pratar och förstår tyska!). Som alltid är det ju också så när det kommer till papperjournaler… ETT VIRRVARR AV OLÄSLIGA KRÅKOR SOM SKA FÖRSÖKA TYDAS AV DEN SOM LÄSER…. En stor risk för feltolkning i min vill jag lova(!) Jag minns hur glad jag blev när papperjournalena försvann i Sverige. Det är ju verkligen ett uråldrigt system som bygger på att alla som skriver gör detta lästydligt… Jag hör ju inte ens själv till en av dem så datajournalsystem passar mig ypperligt! Där är jag mycket förtjust i vart vi i Sverige befinner oss i utvecklingen. (Dock är det ju fortfarande inte helt lätt mellan olika sjukhus och landsting att öppna upp journaler på samma patient på grund av olika journalsystem och servar och hej och hå. Men det är ju roligt att det finns förbättringsmöjligheter. Hur vore det om allt var perfekt?! Boring!)  😉

Kommentera

