1 månad till BP med allt vad det innebär

Med en månad kvar till beräknad partus, BP, fick vi idag fira till det med ett besök på förlossningen. Skämt och sido… Det var inget roligt alls som fick oss att åka in utan obehagliga värre, ”minskade fosterrörelser”, FRUKTANSVÄRT OBEHAGLIGT(!) En riktig mardröm under graviditeten. Inom det området känner jag mig lite skadad av mitt yrke som barnmorska på förlossningen där man tyvärr får se väldigt många saker som inte alls sker ofta men som är otroligt jobbigt när det väl händer något som gör att barnet inte orkar hela vägen fram förbi mållinjen… Ibland känner jag att jag har sett och vet lite för mycket för att totalt bekvämt kunna gå igenom detta livsevent själv… Det är inte alltid en fördel att vara barnmorska när man är gravid vill jag bara påtala… Efter diverse väckningsförsök hemma efter konstens alla regler kände jag inte att jag kunde bromsa min oro, utan den tog fullständigt över (ja, då hade min man redan sedan länge ramlat över gränsen för normal oro!) Detta har varit ett mycket aktivt barn i magen sen tidigt tidigt under graviditeten. Nu var han totalt oväckbar under över en timmes försök… Då bar det av in på kontroll…

Uppkopplad

Uppkopplad på nytt med CTG, och denna bild visar ju inte direkt nån nervös mamma… Nej, faktum var ju att som ALLTID när vi kopplar på denna apparat så blir han liksom sur och härjar på järnet för att sparka av dessa dosor lillebror… 🙂

Strålande CTG-kurva

Ja, vad säger man… Det var UTAN TVEKAN DET MEST AKTIVA LILLA BARNET SOM JAG HAR STÖTT PÅ UNDER EN KONTROLL FÖR MINSKADE FOSTERRÖRELSER(!) En fin fin CTG-kurva med ett mycket aktivt och till synes välmående barn kunde jag snabbt konstatera… Men vid det här laget var vi inte helt överrens jag och våran barnmorska… Hon tyckte minsann att han skulle bjuda till med en till vakenhetsperiod innan hon skulle vara helt nöjd med läget(?) Hon bjöd fint på ett väckningsförsök med buffning och kallt bubbelvatten till… Höga krav på en sån liten kille(!)  🙂

Det är inte lätt att vara liten inte(!) Varken mamma, pappa eller nån annan verkar tycka att en slö söndags fm med sovmorgon är tillåtet… Det lär vi fint få komma att äta upp framöver när han bestämmer sig för payback efter denna behandling… 😉

Efter mammans frustrerade och irriterade fredag har vi även i helgen inhandlat en ny kamera till denna kvinna. Den har även testats av samtliga här i familjen idag och inställningar hit och dit är ju inte helt lätt innan man får riktigt kläm på dem(!) 3 åringen i familjen blev plötsligt väldigt fotointresserad och ville bränna av några kort på sin mamma och pappa och bad oss sätta oss och le i soffan…

Dagens finaste bild som den härliga fotosugna sonen ville ta på sin mamma och pappa

Ja, jag kan tycka att det är en av de bättre bilderna på oss faktiskt(!)  🙂

Annars var det mammans fantastiskt välfyllda kropp som fick vara target för fotograferingen idag. Nu gäller det att föreviga denna graviditet och liksom skaffa sig lite tjockisbilder… för snart är denna tid verkligen förbi… Det återstår att se när… 😉

To be continued(!)

Kommentera

