Barnmorskekontroll i hemmet

Jag måste bara säga att jag älskar denna service som erbjuds till samtliga som får barn här som vill ha det. Många trodde nog inte att jag som själv är barnmorska skulle anlita en annan barnmorska som skulle komma hem och kontrollera mig och mitt barn här hemma första veckorna efter hemkomsten från BB. Men finns det nåt som jag förespråkar så är det att vi är alla mer än våra yrkesroller(!) Barnläkare, barnmorska, barnsjuksköterska…. Finns många fina namn och lika många kunniga inom området barn och kvinnor efter en förlossning. Post partum som det också så fint kallas. Jag kan mycket om detta. MEN ibland vill jag också bara vara patient och mamma för den delen(!) Att anlita denna ljuvliga Hebamme (barnmorska på tyska) var för mig totalt prestigelöst och en stor trygghet om inte annat som utlänning i ett ”nytt” land med allt vad det innebär av olikheter mot hur jag är van att lösa problem och hantera saker från Sverige och svenska riktlinjer. Det är verkligen klockrent att få denna service bedriven i hemmet. Kostar oss heller inget extra utan ingår i grundförsäkringen som är den form av sjukförsäkring som vi har. TOPPEN(!)  🙂

Vägning av bebis

Vägning stod bland annat på programmet idag och det är bara att konstatera att han växer så det knakar den lilla sötnosen. 4120g tung idag. Hej va det går(!) Denna våg är också otroligt smidig att använda och ha med sig runt till sina patienter för barnmorskan. Själv hade jag funderat på just vågen då jag själv tänkt börja jobba som frilansande barnmorska och erbjuda dessa kontroller. Tyckte att det kändes halvtjorvigt att bära med sig en klassisk bebisvåg runt halva stan. Men nu inser jag att det finns enklare sätt att utföra dessa vägningar. Hon har x antal vägselar med sig när hon åker runt också vilket är väl nödvändigt när hon hälsar på oss iallafall… Här kissas en ner varje gång så det vore ju tråkigt för nästa bebis att ligga i den kissiga…  😉

Med detta A-barn enligt dagens kontroller ser jag nu fram emot att sova en skön stund. Sen ska storebror hämtas. Stora killen som har varit på utflykt med Kinderhaus idag. Ser fram emot att hämta honom och höra allt om detta event.  🙂

2 thoughts on “Barnmorskekontroll i hemmet

Kommentera

