Besiktning hos barnläkaren

Ja, idag var det dags för den lilles första besiktning hos barnläkaren. Den stadiga bebisen gick igenom med endast några få anmärkningar. 10% över normalkurvan ligger han i både längd och vikt. Det är inte till att brås på sin mamma inte. Blir jätteglad som alla föräldrar av att se att han växer och att allt verkar vara bra. Bekväm tyckte dock barnläkaren att han var så nu blir det PT-mamman som tar tag i honom framöver. OJ va sur han kommer att bli. Han blir sur varje gång jag lägger honom på magen för att träna nacken. Och det är ett stort huvud att jonglera med så det förstår jag. Fotmassage blev han också ordinerad så mamman har en del  att stå i framöver…  😉

Spanar in UL maskinen

Spanar in ultraljudsapparaten och undrar säkerligen vad som är i görningen… Valde att byta barnläkare nu då jag inte kännt mig helt tillfreds med storebrors läkare. Denna kändes riktigt trygg och duktig så det blir nog alla tiders. Sen hade han lite humor också och det gillar jag skarpt.

Ultraljud blev det i form av höftundersökning. Det är ju sen innan kännt att tyskarna är mycket förtjusta i denna undersökningsmetod. Och barnet som nu skulle bli undersökt har ju utsatts för x antal sådana undersökningar i magen så han är ju mycket rutinerad och borde inte röra en min över detta som komma skulle tänkte jag i ett svagt ögonblick. Men det är en skreko denna kille. Han har lugnkapacitet och talar mer än gärna om när han inte vill göra på ett visst sätt. Så även denna gång. Passade även på att bajsa ner 3 blöjor under detta läkarbesök så nu måste skötväskan fyllas på och själv ska jag nog söka blöjbidrag för denna kille… ja, ingen kan förbruka blöjor som han(!) Dyr i drift är han på det sättet vill jag lova(!)

Konakion (K-vitamin) bjöds det även på en dos som han gladeligen smaskade i sig. Det ges faktiskt vid tre tillfällen till barnen här i Tyskland. Kan man kanske tycka är lite onödigt mycket, men men allt ska göras och ges mycket här har jag märkt. Detta leder mig osökt in på vaccinationsdjungel som vi ska in i från och med nästa besök… Där kan man som svensk uppleva att det ges MYCKET vaccin till dessa barn… Mmm men det är ju också ett annat land, så smittobilden och förekomster av smittoämnen ser ju onekligen lite annorlunda ut också… Man kan ju inte alltid utgå från att svenska riktlinjerna är de enda rätta. Det är nåt som jag ibland har lite svårt att dunka in i mitt lilla huvud… Sverige kommer på nåt sätt alltid att vara mitt facit, men det är ju inte alltid rätt, särskilt inte om man bor i ett annat land…  😉

Glad över att ha passerat besiktningen

En glad mamma kunde sen packa ihop och lägga ner den nu betydligt nöjdare gossen, som gått igenom besiktningen, i vagnen och strosa hemåt igen…. SKÖNT(!)

🙂

Kommentera

