Ränderna går aldrig ur…

… brukar det sägas. Jag känner också nästan så nu. Med min första son bleknade den bort och var väldigt snart ett minne blott… Men nu…

pojkranden som inte vill gå bort

Ja, jag talar såklart om ”pojkranden” som fortfarande pryder min kropp. Vackert så säg?!? Jo, men jag är ju en pojkmamma, så den kanske ska sitta där helt enkelt… Naveln har dock tack o lov jobbat sig in igen… så kanske kommer även linea nigra att ge vika när amningshormonerna sen fasas ur kroppen… we will see… Som sagt var den sen länge ett minne blott med förra sonen. Men ingen graviditet är ju den andra lik(!)  😉

Amningen är också ljuvlig tycker jag. Jag tycker mycket om att amma och barnmorskor är ju kända för att fanatiskt predika om detta sätt att föda upp sin bebis. Själv är jag självfallet förespråkare av amning pga. alla dess fördelar, MEN har också en liberal inställning till att det viktigaste ändå är att kvinnan och barnet mår bra och gör man inte det av amning så får man ta en annan väg(!) Det är många som har besvär när de ammar. Vi barnmorskor ställer gärna upp och försöker hjälpa den som trots allt vill amma med amningsobservationer och tips. Men ibland funkar det inte ändå. Och det är inget som man på något sätt ska känna nån som helst skam över(!) Barnet mår bra av närheten vid amning. Den närheten kan också ges vid andra tillfällen. Bröstmjölken innehåller väldigt bra näringsämnen och antikroppar som är nyttiga för barnet. Men det finns även ersättning som ger barnet bra med näring att ta till om man behöver det. Detta är mina åsikter i detta laddade ämne(!) Dock tillhör jag tack o lov dem som har haft tur och inte haft just några problem med amningen. Dock bjuder jag även min son på en dos ersättning till natten. Det funkar väldigt bra för oss. Han sover gott på nätterna med endast ett amningstillfälle, sen ammar han desto mer på dagarna. Annars är det ju också så smidigt att amma, lagom tempererat och maten finns med vart man än går…

läckage

Jo, men nog är det ju lite speciellt det här med amning. Utan amninginlägg i BH:n går det sällan bra (ja, nej det är inte svett på träningslinnet, detta var innan träning!) Läckage av bröstmjölk i olika situationer eller ibland snarare sprutandet av mjölk när man duschar till exempel, känns ju inte heller helt normalt… Nej, det är speciellt att föda upp sitt barn med mjölk från tuttarna, helt klart(!)  🙂

Kommentera

