Mamma på heltid…

… ja vilken mamma är egentligen inte det?! Men nu var detta menat bokstavligt. Denna veckan har det liksom varit jag och mina små pojkar på heltid, 247… Jag är ju annars mamma på heltid väldigt mycket i vanliga fall också då jag är hemmafru för tillfället… Arbetsfördelningen mellan mina olika roller här i livet är ju övervägande mamma och lyxhustru en vanlig arbetsvecka… Barnmorskan i mig jobbar inte fullt lika hårt nu för tiden…. Hon håller sig ajour med lite nya rön inom yrkesområdet men jobbar annars inte mer aktivt än med den egna hemsidan för engelsktalande i Ffm som behöver vägledning i havandets cirkus i Ffm… Är mycket stolt över detta arbete och känner att jag gör nånting gott för de familjer som hör av sig med frågor och som jag därefter vägleder på deras resa mot föräldraskapet och försöker bidra med trygghet inför det som komma skall och får enormt mycket uppskattning från dem. Det är jätteroligt!  Jag har även blivit ombedd att skriva en artikel med en jämförelse om att föda barn i Sverige kontra Tyskland för en tidsskrift som publiceras för oss svenskar här i Frankfurt. Detta kommer jag med glädje att ägna mig åt nästa vecka när min stora lilla börjar på Kinderhaus igen efter sommarstängningen.

Tid till annat än att vara mamma till dessa två barn och försöka upprätthålla en ok standard i hemmet har det inte egentligen varit tal om denna veckan. För faktum är att vara hemma med barn ÄR INGEN DANS PÅ ROSOR OCH SOFT TILLSTÄLLNING… DET ÄR EN HELTIDSSYSSLA… UTAN TVEKAN(!) Det är tur att min stora lilla går på Kinderhaus i normala fall och blir stimulerad precis så mycket som han vill och behöver där… För hemma med två små som vill totalt olika saker hela tiden… Ja, då får mamman slå knut på sig själv för att tillfredsställa de små herrarna(!) Dock måste jag säga att denna veckan själv med barnen har gått över förväntan bra (ja, min man jobbar liksom på annat håll mestadels, vem skulle annars dra in pengarna till detta hushåll… ja så ser laguppställningen ut i vårat hem och den trivs vi för tillfället mycket bra med)  :-)  Jag är känd för att ha mycket humör i mig och brukar ha otillräckligt tålamod i diverse situationer med barnen men denna veckan har det blivit betydligt färre negativa tonfall (och svärord!) från mammans sida än vad jag hade befarat innan veckan drog igång. HÄRLIGT(!) 🙂

Detta beror självfallet på att jag har oerhört väluppfostrade, snälla och rara barn(!) 😉

Stödvila(?!)

En och annan stödvila har det dock blivit med huvudet på kudden (absolut inte i sovande tillstånd dock då den stora lilla INTE SKA SOVA PÅ DAGARNA FÖR ATT KOMMA I SÄNG I BRA TID PÅ KVÄLLEN!) Stödvila med samtidig pågående lek här i form av kurragömma (ja, han som gömmer sig skymtas även han i bakgrunden av bilden under stolen) 🙂

Ekipaget med de båda barnen

Ekipaget med de båda barnen styrdes mot olika mål under veckan men avslutades idag, denna faktastiska fredag, med ett besök på Frankfurt Zoo… Den stora lilla är mycket förtjust i att gå på zoo nämligen så vad kunde väl vara bättre än att avsluta veckan där?! Han var mycket nöjd(!) 🙂

Nöjd glad liten plutt

Nöjd och glad var även den minsta lilla trots att han inte fick se ett enda djur under vistelsen på zoo… (Tur att han är så lättroad, behöver liksom egentligen bara se sin mamma då och då så skrattar han!) 🙂

En fläkt i taket var enormt spännande och nytt för honom och fick honom att även vara nöjd och glad i stort sett hela lunchen på restaurangen…

Storebror med simultanförmåga och ett enormt stort hjärta!

Om han vid nåt tillfälle ropade till så pillade snällaste storebror ömt och lugnande på hans huvud så att han blev nöjd igen. Storebror nämnde även när han drog vagnen åt sig att han kunde ta hand om Tristan så att mamma kunde äta klart… Det har han säkerligen snappat upp från sin fina pappa som faktiskt är riktigt duktig på just det. Duktigaste storebror med fantastisk simultanförmåga och ett enormt stort och fint hjärta(!) DET ÄR MIN SON DET(!) Blir alldeles tårögd vid sånna här tillfällen… 🙂

NU sitter jag och väntar in att min man ska landa i Ffm igen och komma hem till oss efter en tjänsteresa till Stockholm. Mina älskade små killar sover sött i sina sängar och lugnet har lagt sig över vårat hem på Hansaallee och jag sitter i soffan med ett ljuvligt glas rött i handen och kan inte annat än känna att mitt liv är bra underbart(!)

Badisen

Glad liten kille som försöker stå i soffan

Jag kan inte annat än att känna mig enormt lyckligt lottad(!) Jag älskar att ha så många fina killar i mitt liv(!) 🙂

Med dessa glada miner önskar jag er alla fina bloggläsare en riktigt fin augustihelg(!)

🙂

2 thoughts on “Mamma på heltid…

Kommentera

