Våga vägra morot(!)

Hej va tiden rusar iväg. Lilla lilla sonen har nu levt utanför min kropp i hela 4 månader och vips så har vi kommit till den magiska gränsen för när man brukar introducerar barnet för lite fast föda iform av diverse puréer och gröt. Ett mycket underhållande moment som jag minns väl från min första son när det begav sig. Han hade ingen som helst talang för det där i början, allt som stoppades in kom ut i retur. Och nu är det alltså dags för son nr.2 att anta utmaningen…

sitter i matstol

Ja, att sätta upp honom i matstolen var ju en bra början… Sitter gör han liksom inte det minsta stabilt utan måste bullas upp med diverse kuddar och handdukar för att inte ramla runt likt en rysk docka…

Mumms med morot... NOT!

Våga vägra morot(!)  Allt kom i retur likt när storebror skulle börja äta några år tidigare. Talangen eller bristen på denna verkar sitta i generna…

Men roligt var det ju ändå tyckte lilla Tristan

Men roligt var det ju ändå tyckte lilla Tristan(!) Och det blir man ju itutad redan som litet barn att man ska göra saker för att det är roligt…. Så det är väl lika bra att ha detta fokus redan nu. Det är inte resultaten som är viktiga, utan att barnet har kul(!?)  😉

Roligt hade även mamman vill jag lova. Detta är verkligen en favorit hos mig. Att se bebisens minspel och reaktioner på dessa nya smaker och konsistenser. Underbart(!)

🙂

Bjuder även på lite rörliga bilder från när han igår kväll fick fira in sin 4 månadersdag lite i förväg med en smakportion gröt…

Faktiskt lyckades han med bedriften att svälja ner ett par tuggor. Men resten vände liksom i dörren och kom snabbt ut i retur… Det får vi ju ändå vara nöjda med(!)

🙂

Våga vägra morot gjorde även hans bror när han utsattes för det. Nu kanske ni undrar varför den här mamman inte börjar med potatis som de flesta brukar börja med att introducera för bebisen… Min första son trugade jag på med potatis till en början… (Kokt potatis som jag själv inte ens tycker om, självklart kommer han dock att få det nån dag!) Med mitt andra barn känner jag mig fram och provar lite som jag tycker och känner har jag märkt och det är den enkla förklaringen till att det blev morot som start. Känner mig trygg i att ta lite egna initiativ nu med barn nr.2 vilket jag inte kan påstå att jag gjorde med mitt första barn på samma sätt utan då förlitade jag mig blint på tipsen och råden från BVC. Absolut inget ont mot BVC(!) Men jag tycker om att jag nu är en lite mer självständig och trygg förälder(!)

😉

Kommentera

